عزمتان را جزم کرده‌اید که مغازه بزنید و دنبال ایده هستید؟ مهمترین قسمت، ایده شماست. فروشگاهی بزنید که سوددهی داشته باشد؛ یک ایده عالی، برنامه‌ریزی و سود مناسب. فضای کسب و کار به سرعت در حال تغییر است، بسیاری از ایده‌هایی که در سال‌های قبل موفق بودند در سال ۹۶ و ۹۷ کاربردی ندارند. ایده‌های زیادی برای مغازه زدن وجود دارند. به این فکر کنید که چه چیزی در زندگی مردم تغییر کرده؟ چه نیازی دارند که به آن پاسخ داده نشده؟ چه موجی در حال شکل گرفتن است و شما می‌توانید سوار آن شوید؟ مردم برای چه چیزی خوب پول خرج می‌کنند؟ قبل از بازگشایی مغازه یا فروشگاه حتما دنبال یک ایده عالی باشید.

ایده‌های عالی برای مغازه زدن زیادند، فقط باید بگردید و پیدایشان کنید و به خوبی آن‌ها را اجرا کنید. در این مقاله چند نمونه از ایده‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید ساختار ایده‌های آینده‌دار را شناسایی کنید. (اگر قصد مغازه زدن دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز بخوانید)

پت شاپ:

به روند و پیش‌بینی رشد بازار حیوانات در نمودار دقت کنید. اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید ممکن است متوجه شده باشید تعداد افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود. این روند چند سالی است که آغاز شده است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. این می‌تواند یک فرصت محسوب شود. مغازه‌های مرتبط با حیوانات خانگی شامل فروش حیوانات، فروش غذای حیوانات، نگهداری از حیوانات (بسیاری از افراد هنگام مسافرت مجبورند حیوانشان را به مراکز نگهداری بسپارند) خدمات آرایشی و بهداشتی حیوانات و دامپزشکی با توجه به روندها، آینده خوبی دارند.

پیشبینی بازار غذای حیوانات خانگی تا سال ۲۰۲۰

نقاط قوت:

  • بازار هدف شما در این ایده عمدتا افراد پولدار هستند، پس مشکل کمتری با خرج کردن در مغازه شما دارند.
  • جالب است بدانید مثلا هزینه آرایش گربه یا شستشوی سگ به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد!

نقاط ضعف:

  • نباید انتظار موفقیت بدون تبلیغات در این ایده را داشته باشید. تارگت مغازه شما همه افراد نیستند، بلکه کسانی هستند که حیوان خانگی دارند. باید با تبلیغات زیاد خودتان را به آنها نشان دهید. این امر نیازمند هزینه است.
  • از نظر فرهنگی هنوز جامعه ما با حیوانات خانگی میانه خوبی ندارد، این امر ممکن است سرعت افزایش حجم بازار حیوانات خانگی را کاهش دهد.

رمز موفقیت ایده: اول از همه حتما حتما به صورت اینترنتی هم فعالیت کنید. در اینستاگرام پیج مغازه خود را بسازید و به سراغ افرادی بروید که پیج‌های مرتبط با حیوانات خانگی را فالو کرده‌اند. به این طریق آن‌ها شما را خواهند دید و به تارگت مارکت خود دسترسی خواهید داشت. دوم اینکه جایی مغازه اجاره کنید که رقیب نداشته باشید و اجاره زیادی هم نپردازید. شما سوپرمارکت نیستید که رمز موفقیتتان نزدیکی به مردم باشد. اگر کمی با مردم فاصله داشته باشید ولی برای خودتان برند شده باشید، مردم به سراغ شما می‌آیند. جایی را انتخاب کنید که دسترسی آسان و پاخور مناسب داشته باشد ولی لازم نیست حتما در پاساژهای بزرگ با اجاره زیاد باشید.

سرگرمی کودکان

دوران کودکی خودتان را با کودکان امروزی مقایسه کنید! طوری که شما برای کودکانتان خرج می‌کنید پدر و مادرتان برای شما خرج کرده بودند؟ با توجه به هرم جمعیتی در حال حاضر تعداد بچه‌ها نسبت به بیست سال قبل کمتر شده است، بنابراین والدین بیشتر از قبل برای فرزندانشان خرج می‌کنند. این مورد یعنی فرصتی برای شما! شما می‌توانید با ارائه خدمات بازاریابی حسی و بازاریابی اینترنتی فروشتان را تضمین کنید. این مورد می‌تواند شامل یک اسباب‌بازی فروشی کوچک باشد و یا مدل‌های درامدی و ایده‌های پیچیده‌تر. مثلا مغازه‌ای بزنید که کودکان بتوانند در آن با اسباب‌بازی‌ها بازی کنند و هرکدام را که خواستند بخرند. در ازای هر ساعت بازی نیز مبلغی از آن‌ها بگیرید. پوشاک کودکان، سیسمونی و سایر خدمات برای کودکان سوژه‌های دیگری برای مغازه هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

نقاط قوت:

  • والدین کنونی عمدتا متولد دهه ۵۰ و ۶۰ هستند. دورانی که فشارهای زیادی به جامعه وارد کرد. آن‌ها اکنون پدر و مادرانی شده‌اند که دوست دارند فرزندشان برخلاف خودشان در رفاه کامل به سر ببرد. پس هزینه زیادی برای آن‌ها می‌کنند.
  • حقیقت این است که کار کردن در محیط کودکانه و سر و کله زدن با کودکان روحتان را جوان نگه می‌دارد و بسیار لذتبخش‌تر از محیط‌هایی مثل مکانیکی است!

نقاط ضعف:

  • در حال حاضر بازار کودکان در حالت تعادل است، بنابراین ممکن است در ابتدای کار با چالش جذب مشتری همراه شوید. فرایند “جا افتادن” مغازه شما زمانبر است.
  • سرمایه اولیه مورد نیاز این کار کم نیست و باید برای تبلیغات هزینه کنید.

رمز موفقیت ایده: کار با کودکان نیازمند روحیه مناسب و شاداب است. حتما فروشنده‌ای را انتخاب کنید که برخورد با مشتریانتان را بلد باشد. بازاریابی اینترنتی را نیز فراموش نکنید. جایی تبلیغ دهید که مشتریان هدف، شما را ببینند.

مغازه با سرمایه کم:

حتما شما هم مغازه‌هایی را دیده‌اید که کالاهای خانگی مثل سبزی خرد شده و سرخ شده، پیازداغ، ترشی خانگی، مربای خانگی و… می‌فروشند. برخی از آن‌ها فروش خوبی هم دارند. مغازه‌ای ساده و بدون نیاز به سرمایه اولیه زیاد که اقلامش مورد نیاز هر خانه‌ای است. کافی است شما شبکه تامین کالایتان را با افرادی که در خانه این کالاها را تهیه می‌کنند تکمیل کنید، به چیز دیگری برای این ایده نیاز ندارید.

نقاط قوت:

  • زندگی ماشینی و مشغله‌های روزانه باعث شده مردم زمان کمتری برای فعالیت‌هایی مثل سبزی خورد کردن داشته باشند، پس حتما به کسی نیاز دارند که این قبیل کارها را برایشان انجام دهد.
  • خیلی از افراد کالاهای خانگی را به کالاهای بسته‌بندی و فریز شده ترجیح می‌دهند. مثلا خود شما سبزی تازه را بیشتر دوست دارید یا سبزی فریز شده؟

نقاط ضعف:

  • خرید روزانه سبزی تازه، ارتباط با شبکه تامین، توجه به انقضای محصولات و تازه بودن آن‌ها و… چالش‌های این کار هستند.
  • این کار نیاز به نظارت بر تامین‌کنندگان شما دارد، با توجه به اینکه محصولات شما دارای استاندارد نیستند و مواد افزودنی برای جلوگیری از فساد احتمالی ندارند، از نظر بهداشت محصولات باید از تامین‌کنندگان خود مطمئن باشید. هر اتفاقی برای مشتریان برای شما دردسر ایجاد می‌کند.

رمز موفقیت ایده: در یک کلام: “کیفیت”! تازه بودن محصولات مغازه شما، دقت در انتخاب مواد، طعم خوب محصولات و …. هر آن‌چه که به بهبود کیفیت محصول شما کمک کند، فروشتان را تضمین خواهد کرد. در کنار کیفیت باید به روابط عمومی و برخورد مناسب با مشتریان نیز اشاره کرد.

کافه:

این روزها تب کافی شاپ‌ها بسیار داغ است. علت آن نیز استقبال بالای مردم و البته حاشیه سود بالای آن است. بسیاری از جوانان برای گذراندن زمان با دوستانشان کافی شاپ‌ها را انتخاب می‌کنند، به این علت که علاوه بر محیط جذاب و دلنشین کافی‌شاپ‌ها، می‌توانند برای مدتی بنشینند و مجبور نیستند آن‌جا را ترک کنند.

تراکم کافه در خیابان ظفر تهران!

نقاط قوت:

  • حاشیه سود کافی‌شاپ از خیلی از مغازه‌های دیگر بالاتر است. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که برای یک لیوان چای بیشتر از ۸ هزار تومان در کافی‌شاپ هزینه کرده باشید. در حالی که می‌دانید بهار تمام شده آن کمتر از ۵۰۰ تومان است.
  • مشتریان کافی شاپ زیاد هستند و استقبال خوبی از آن می‌شود.

نقاط ضعف:

  • بازار کافی‌شاپ‌ها در بسیاری از شهرها در حال اشباع شدن است، برای مثال در حوالی خیابان ظفر تهران و خیابان‌های اطراف آن حدود ۴۰ کافه وجود دارد! این در حالی است که تعداد مشتریان ثابت است و این تعداد بین همه کافی‌شاپ‌ها تقسیم می‌شود.
  • برای تاسیس کافی‌شاپ باید هزینه زیادی برای دکوراسیون آن بکنید، فرض کنید اگر به هر علتی در این کار موفق نبودید و خواستید کاربری مغازه را تغییر دهید همه این هزینه‌ها از بین خواهند رفت و دچار ضرر شده‌اید.

رمز موفقیت ایده: کیفیت خدمات، دکوراسیون و نحوه برخورد پرسنل با مشتریان، متمایز بودن خدمات شما و مزیت داشتن نسبت به سایرین می‌توانند در موفقیت شما تاثیرگذار باشند اما بیش از همه اینها مکانی که در آن کافی‌شاپ تاسیس می‌کنید مهم است. در هنگام انتخاب مکان دو نکته را مد نظر قرار دهید اول آنکه در نزدیکی آن مکان تعداد کافه کم باشد دوم آنکه بازار هدف شما در آن محله رفت و آمد داشته باشد. مثلا نزدیک دانشگاه‌ها می‌تواند برای کافه مناسب باشد. به گوگل مپ یا نرم‌افزار دانرو یا پونز یا مشابه آن‌ها مراجعه کنید تا کافی‎شاپ‌ها را در محله‌های مختلف پیدا کنید.

محصولات ارگانیک

تلگرام را که باز می‌کنیم پر است از محصولات خوراکی که می‌گویند نخورید، فلان مشکل را دارد. درست یا غلط در کشور جوی وجود دارد علیه مواد خوراکی صنعتی. تراریخته، اصلاح نژاد، پرمحصول و… اسم‌هایی هستند که این روزها زیاد می‌شونیم. ممکن است درست باشند و یا غلط باشند. به هر حال این جو فرصتی را فراهم آورده تا محصولات ارگانیک بفروشیم. برای مثال مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات و… محصولاتی هستند که می‌توان به صورت ارگانیک پرورش داد و به فروش رساند. می‌توانید فراتر بروید و مثلا کالباس و سوسیس و موارد این چنینی را جلوی چشم خریدار در مغازه تهیه کنید و بفروش برسانید تا اعتماد آن‌ها جلب شود.

نقاط قوت:

  • مردم ذهنیت جالبی نسبت به انواع کود شیمیایی، اصلاح نژاد، تزریق هورمون و آنتی‌بیوتیک و… ندارند.
  • می‌توانید با تبلیغات و شناسایی مضرات محصولات صنعتی، مشتریان زیادی برای مغازه‌تان پیدا کنید.

نقاط ضعف:

  • وقتی شما محصول ارگانیک را می‌خرید، مطمئن نیستید که تامین‌کننده واقعا محصول را بصورت ارگانیک تهیه کرده باشد. نظارت این فرایندها نیز پیچیده است. بنابراین در پیدا کردن تامین‌کننده مناسب چالش خواهید داشت.
  • مردم نیز به سختی به شما اعتماد می‌کنند چون از فرایند تهیه محصول نهایی مطمئن نیستند.

رمز موفقیت ایده: نهایت تلاشتان در راستای اعتمادسازی را انجام دهید. تا جایی که می‌توانید فعالیت‌ها را جلوی چشمان مردم انجام دهید، گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم برای اعتمادسازی را بگیرید، با مشتریانتان صحبت کنید و برایشان توضیح دهید چگونه از محصولات خود مطمئنید.

ورزش و تناسب اندام

اطراف ما پر شده از کسانی که به باشگاه پرورش اندام و فیتنس می‌روند و حاضرند پول زیادی برای تناسب اندام خرج کنند. این یعنی یک فرصت و یک ایده. فرصتی که وجود دارد و شاید ما بتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر سرمایه‌تان زیاد است که می‌توانید به باشگاه ورزشی فکر کنید، در غیر این صورت می‌توانید به مغازه لوازم جانبی فیتنس و یا مکمل‌های ورزشی فکر کنید.

نقاط قوت:

  • عمده این کالاها وارداتی و با حاشیه سود مناسب هستند.
  • مردم برای فیتنس، راحت خرج می‌کنند!

نقاط ضعف:

  • وجود انواع مکمل‌های تقلبی و مضر در بازار کار را برای شما سخت خواهد کرد. باید مطمئن شوید جنستان مرغوب است و تاییده وزارت بهداشت دارد.
  • جو منفی حول مکمل‌ها زیاد است و مردم به راحتی به هر مغازه‌ای اعتماد نمی‌کنند.

رمز موفقیت ایده: شبکه ارتباطی‌تان با مربیان بدنسازی را تقویت کنید. در پیج‌های ورزشی تبلیغ کنید و البته اجناس مرغوب و سالم بفروشید(سراغ مکمل‌های غیرقانونی نروید که هم برای خودتان و هم مشتریانتان دردسر درست می‌شود). فقط در فکر مکمل‌ها نباشید، تجهیزات ورزشی نیز خوب فروش می‌روند.

اخذ نمایندگی

 اگر می‌خواهید نیازی به ساختن مدل بیزینسی و برند نداشته باشید، می‌توانید به سراغ نمایندگی برندها بروید. مثلا در فست‌فودها، بستنی‌فروشی، پوشاک و… برندهایی وجود دارند که بواسطه اسم و البته سابقه‌شان اعتماد مردم را جلب می‌کنند و همین یعنی مزیت رقابتی.

نقاط قوت:

  • نیازی به هزینه برای برندینگ مغازه‌تان ندارید مردم به واسطه اسمتان به شما اعتماد می‌کنند.
  • نگرانی شما در مورد بیزینس مدل کمتر خواهد بود چون این مدل بیزینسی قبلا جواب خود را پس داده است!

نقاط ضعف:

  • مهمترین نقطه ضعف پرداخت هزینه برای دریافت نمایندگی است. بعضا هزینه‌های حق امتیاز بسیار بالا هستند.
  • از آن‌جا که تحت عنوان برند جای دیگری فعالیت می‌کنید تحت محدودیت‌هایی قرار می‌گیرید. مثلا گاهی مجبورید تخفیف‌هایی برای اجناستان بگذارید. نمی‌توانید از خودتان خلاقیت به خرج دهید و باید مطابق بیزینس مدل برند اصلی فعالیت کنید.

ایده‌های زیادی برای مغازه زدن وجود دارد. به دنبال فرصت‌های کسب و کار باشید؛ همه چیز را با چشم فرصت ببینید، در هر شرایط بد اقتصادی نیز فرصت‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  در صورتی که شما نیز ایده خاصی مد نظرتان است می‌توانید در قسمت نظرات بیان کنید.

به اشتراک بگذارید