اگر به دنبال شغل مناسب می‌گردید و یا از جایگاه شغلی‌تان راضی نیستید، با این مشکل مواجه شده‌اید: با وجود داشتن یک رزومه‌ی کامل، آپدیت کردن شبکه‌های تخصصی مثل لینکداین، رفتن به چندین مصاحبه کاری و غیره هنوز آن شغلی که توی ذهن‌تان است، پیدا نکرده‌اید و یا در محیط کاری به پیشرفت دلخواه‌تان نرسیده‌اید. شاید خیلی از شما با این مسئله مواجه شده باشید و یا در همین لحظه که این مقاله را می‌خوانید، در جستجوی موقعیت شغلی مورد نظرتان هستید.

 یک سوال اساسی در موفقیت شغلی مطرح می‌شود: چه توانایی‌هایی برای کارفرمایان مهم است؟ خبر خوب اینکه جواب این سوال در پژوهش جامعه جهانی اقتصاد بیان شده است. این گروه در آخرین نظرسنجی خود با عنوان “آینده‌ی مشاغل دنیا” از حدود 13.5 میلیون از مدیران شرکت‌های بین‌المللی در سراسر دنیا –از 12 کشور دنیا- مهم‌ترین شاخص‌های مورد انتظار از کارمندان را برای چند سال آینده، مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داده است. در این مقاله سعی داریم با تشریح این موارد، شما را نسبت به توانایی‌های مورد نیاز در فضای کسب و کار -از نظر مدیران شرکت‌ها- آگاه کنیم.

مشاوره کسب و کار

برخی افراد ذاتا به کارآفرینی علاقه دارند. وجود شرکت‌های موفق بزرگ و کوچک در دنیا، بخاطر وجود کارآفرینان ماجراجو است. اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب و کار (خصوصا مغازه و فروشگاه) دارید و می‌خواهید قبل از شروع، بصورت فنی آن را آنالیز کنید، پیشنهاد می‌کنیم در این فرم ثبت نام کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

کارفرمایان چه انتظاری از ما دارند؟

بسیاری از افرادِ جامعه، از شغل فعلی‌شان راضی نیستند و یا در جستجوی جایگاه سازمانی مطلوب‌شان هستند. واقعیت این است که در برخی موارد، بدلیل عدم داشتن توانایی‌های فردی، نمی‌توانیم در شغل‌مان پیشرفت کنیم. برخی از این توانایی‌ها تخصصی هستند و برخی عمومی. باید شناسایی کنیم کارفرمایان به چه فاکتورهای شخصیتی و رفتاری بیشتر توجه می‌کنند و کانون توجه آنها به چه مواردی است؟ در گزارش جامعه جهانی اقتصاد به 10 مهارت برتر نیروی انسانی اشاره شده است که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت.

نکته‌ی حائز اهمیت در لیست برترین مهارت‌ها از نظر مدیران دنیا، این است که بشر هنوز نتوانسته است این قابلیت‌ها را بطور پیشرفته در روبات‌ها ایجاد کند و به عقیده‌ی کارفرمایان، آینده‌ی شغل‌های مهم در کنترل این افراد خواهد بود. مهم‌ترین مهارت‌های کاری عبارتند از:

  • توانایی حل مسئله
  • تفکر موثر در زمان حساس
  • خلاقیت
  • مدیریت افراد (در یک تیم)
  • برقراری ارتباط موثر با دیگران
  • هوش هیجانی
  • تصمیم‌گیری و قضاوت صحیح
  • کار گروهی
  • مذاکره کردن
  • انعطاف در رفتار اجتماعی

مورد جالب توجه، تغییر در نگرش مدیران طی دهه‌های گذشته است. در قرن بیستم و در دوره‌ی مدیران اسطوره‌ی دنیا، مثل هنری فورد (که در دهه‌ی دوم قرن 20 میلادی، نیمی از بازار خودروی آمریکا را در دست داشت) شعار سازمان‌ها متفاوت بود، برای مثال: قوی باشید و به جلو حرکت کنید! اما پس از گذشت 100 سال، می‌بینیم که دیگر توان جسمی و جنسیت اهمیت چندانی ندارد و فاکتورهای دیگری در دنیای کسب و کار مطرح است که در بالا به آن اشاره شد. در ادامه هرکدام از موارد را توضیح می‌دهیم.

توانایی حل مسئله

با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن مدل‌های کامپیوتری در فضای کسب و کار، استفاده از آن‌ها و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این سیستم‌ها به امری مهم تبدیل شده است. به طوری که با پیچیده شدن کاربردهای نرم‌افزاری، آنالیز نتایج آنها نیز پیچیده‌تر شده و اشتباه در تفسیر داده‌ها ممکن است پیامدهای شدید به همراه داشته باشد. افرادی که قدرت ارزیابی و حل مسائل بالا دارند، در سازمان‌ها دارای پست‌های کلیدی خواهند شد.

توانایی حل مسئله

طبق گزارش جامعه جهانی اقتصاد، در آینده 36% از شرکت‌های دنیا به افرادی با توانایی حل مسائل پیچیده نیاز خواهند داشت.

تفکر موثر در زمان حساس

این ویژگی بیشتر در سازمان‌های تکنولوژیک کاربرد دارد و عموما برای مشاغلی که ارتباط مستقیم با اتوماسیون و ربات‌های پیشرفته دارند، دارای اهمیت است. کارفرمایان از افراد در این شغل‌ها انتظار دارند که بیشترین سود را از منابع تکنولوژیکیِ سازمان، نصیب آنها کنند.

خلاقیت

در گزارش پیشین جامعه جهانی اقتصاد در سال 2015، این مهارت در رتبه‌ی دهم جای داشت اما اکنون اهمیت آن بیش از پیش در سازمان‌ها احساس شده است. دلیل‌ش هم مشخص است. پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش رقابت در صنایع گوناگون، سازمان‌ها را نیازمند به افرادی کرده است که بتوانند از امکانات جدید در جهت توسعه خدمات و محصول‌ها استفاده کنند. در سال‌های اخیر، لزوم بکارگیری این افراد را در پیشرفت کمپانی‌های بزرگ دنیا شاهد هستیم، مثل اپل ماکروسافت آمازون و …

مدیریت کردن

این مهارت بیشتر برای مدیران میانی دارای اهمیت است. شغل‌هایی که در شرح وظایف آنها موارد زیر وجود دارد:

  • دادن روحیه انگیزشی به کارکنان
  • شناسایی و تقویت استعداد افراد در سازمان
  • مدیریت کردن سازمان
  • استخدام افراد لایق در هر شغل

حتما با ما موافق هستید که یک مدیر توانا، سازمان را پویا می‌کند. یکی از مثال‌های بارز آن هم، بیل گیتس است. پس اگر می‌خواهید به یک مدیر موفق تبدیل شوید، این ویژگی را در خودتان تقویت کنید.

برقراری ارتباط موثر با دیگران

این مهارت در رده‌های مختلف سازمان دارای اهمیت است. یک مدیر در ارتباط موثر با کارمندان می‌تواند نیازهای آنها را بشناسد و به افزایش رضایت شغلی منجر شود. اپراتور در واحد ارتباط با مشتری می‌تواند به نیاز مشتری پی ببرد و منجر به افزایش سودآوری شرکت شود. اصولا افرادی که ارتباط اجتماعی قوی دارند، راحت‌تر می‌توانند قابلیت‌هایشان را به مدیران نشان بدهند.

هوش هیجانی

بزرگ‌ترین تفاوت انسان با ربات‌ها در همین فاکتور است. انسان‌ها خوشی، بحران، ناراحتی و هیجان را درک می‌کنند و می‌توانند به آن پاسخ دهند. در بیزینس امروز، EQ مدیران دارای اهمیت بالایی است. اگر به کنفرانس‌های تجاری مشهور دنیا دقت کنید، خواهید دید که چگونه یک فرد می‌تواند افکار مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال: معرفی سالانه‌ی گوشی اپل توسط استیو جابز.

شاید برایتان جالب باشد بدانید 100 شرکت بزرگ ایران کدامند. خیلی‌ها در اهداف بلند مدت‌شان، کسبِ شغل در سازمان‌های بزرگ را می‌نویسند. ما هم این کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آیا می‌دانید سازمان ایده‌آل شما کجاست؟! بهترین شغلی که متناسب با مهارت‌های شما باشد، در کدام شرکت وجود دارد؟! اگر جواب این سوال‌ها را می‌دانید، به شما تبریک می‌گوییم. لیست برند‌های بزرگ ایران را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

تصمیم‌گیری و قضاوت صحیح

این مورد نیاز به توضیح اضافی ندارد. طبیعتا در دنیای پر از اطلاعات، افراد باید قادر باشند تا در زمان مناسب بهترین تصمیم را بگیرند تا پویاییِ سازمان، برقرار باشد. بسیاری از شرکت‌های مطرح در دنیا، اتاق فکر دارند و در آن تصمیم‌سازی می‌کنند. این مهارت به شما کمک می‌کند در جلسات طوفان فکری، یک نیروی موثر باشید.

کار گروهی

کسانی که در کار تیمی موفق هستند، مسیر هموارتری برای ارتقای شغلی و بهبود جایگاه‌شان در یک سازمان دارند. اگر انسان منزوی هستید و یا تمایلی به کار تیمی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم این مهارت را در خود تقویت کنید. سازمان‌های قرن 21 بدنبال ایجاد هم‌افزایی (سینرژی) هستند و مهارت کار گروهیِ بالا، جایگاه افراد را در سازمان‌های چابک مستحکم می‌کند.

تکنیک مذاکره

برای برخی از مشاغل، مسلط بودن به تکنیک‌های مذاکره بسیار ضروری است. مدیر فروش یک شرکت باید بتواند برندش را بصورت موثر تبلیغ کند؛ یک نقاش باید بتواند با بازدیدکنندگان آثارش رابطه‌ی عمیق برقرار کند؛ یک مهماندار قطار با طیف وسیعی از سلایق و خواسته‌ها سروکار دارد و باید بتواند آنها را متقاعد کند. بنابراین، این مهارت در بسیاری از مشاغل، نقش بسزایی ایفا می‌کند. برای افزایش مهارت مذاکره به خصوص مذاکره مالی اینجا کلیک کنید.

انعطاف در رفتار اجتماعی

این مهارت به خصیصه‌های منطقی و رفتاری شما برمی‌گردد. اینکه چگونه استدلال می‌کنید؛ صحبت کردن شما چقدر با رفتار شما همخوانی دارد؛ در پاسخ به طرف مقابل چقدر صبور هستید و تحمل گوش دادن شما چقدر است، از جنبه‌های مختلف انعطاف پذیری محسوب می‌شود.

در این مقاله شما را با مهارت‌های عمومی در کسب و کار آشنا کردیم. بیاد داشته باشید که رسیدن به ایده‌آل شغلی کار ساده‌ای نیست؛ اما کاملا قابل دستیابی است. هر فردی لایق موفقیت است؛ اگر بتواند توانایی‌هایش را در مسیر درست، پروش دهد. کارآفرینان مشهور دنیا، لزوما هوش بالا و یا امکانات خاص نداشتد. اگر به سرگذشت برند HP نگاهی بیاندازید، متوجه این موضوع خواهید شد. کافی است خودتان را باور کنید.

به اشتراک بگذارید