آيا تا بحال به اين فكر كرده‌ايد كه واردات، آن هم از راه درست و با علم و اطلاع مي‌تواند باعث ثروتمند شدن شما شود؟ واردات از جمله فعاليت‌هايي است كه علاوه بر ايجاد ثروت براي شخص كارآفرين، زيبايي‌هايي از جمله ارتباط با كشورهاي ديگر به همراه دارد.
اگر فكر مي‌كنيد مي‌توانيد در حوزه واردات فعاليت كنيد، قبل از شروع هرگونه اقدام اين مقاله را بخوانيد تا با مراحل آن بيشتر آشنا شويد.

چگونه واردات كنيم؟

براي اينكه واردات كنيم بايد ابتدا كالايي را پيدا كنيم كه قيمت آن در داخل بالاتر از قيمت آن كالا در خارج از كشور باشد. البته نقطه شروع مي‌تواند بررسي اطلاعات كالاهاي وارداتي از سايت‌هايي نظير اتاق بازرگاني، گمرك، مركز آمار و… باشد.
يك وارد كننده بايد قبل از شروع واردات ابتدا اطلاعات خود را راجع به كالايي كه مي‌خواهد وارد كند تكميل كند. كالاهايي كه در داخل كشور توليد نمي‌شوند يا كمتر توليد مي‌شوند مي‌توانند به عنوان شروع يك فعاليت وارداتي هدف گذاري شوند.
بگذاريد مثالي بزنيم:
ايران به دليل شرايط خاص جغرافيايي امكان كشت انبه را ندارد و انبه در كشورهايي مانند كشورهاي آفريقايي و… مي رويد. به همين دليل ايرانيان اگر مي‌خواهند انبه مصرف كنند چاره اي جز واردات آن از ساير كشورها ندارند. بنابراين انبه مي‌تواند به عنوان يك كالاي وارداتي براي شما كه مي‌خواهيد وارد كننده شويد، هدف گذاري شود.
البته اين يك مثال است و وارد كننده‌ی تازه كار مي‌تواند فهرستي از كالاهاي وارداتي كه مي‌تواند در آنها كار انجام دهد را تعيين كند.
پس از بررسي و هدف گذاري اوليه نوبت به تعيين استراتژي مي‌رسد.

1- تعیین استراتژی:

قبل از اينكه تصميم بگيريد واردات انجام دهيد بايد استراتژي خود را تعيين كنيد. واردات داراي چند وجه است كه در استراتژي يك كارآفرين باید تمامي وجوه آن تعيين شود.
يك فعاليت وارداتي از مرحله خريد، بررسي توليد كننده كالا در خارج از كشور شروع مي‌شود و پس از حمل به گمرك كشور مي‌رسد و پس از طي امور گمركي داخل كشور به انبار واردكننده وارد مي‌شود، از طرف دیگر باید به انتقال پول نیز توجه کنید. با توجه به تحریم‌های بانکی، وضعيت خاص ارزي حتما باید مکانیزم مناسبی برای تهيه و انتقال وجه در نظر بگیرید.
هنگام واردات به موارد ذیل دقت کنید:
– اگر مي‌خواهيد در كار واردات موفق باشيد بهتر است دست به واردات كالايي بزنيد كه در آن مهارت بيشتري داريد. به عنوان مثال اگر شما در زمينه الكترونيك اطلاعات كافي داريد،بهتر است به واردات قطعات الكترونيكي فکر کنید.
– پيشنهاد مي‌دهيم كشورهايي را هدف گذاري كنيد كه بيشتر مي‌شناسيد يا اندكي آشنايي با فرهنگ‌شان داريد. آشنايي با زبان يا فرهنگ مي‌تواند مبدأ خوبي براي شروع يك واردات موفق باشد.
– باید فکر همه جا را کرده باشید و استراتژی خود را برای همه مراحل تعیین کنید: چگونه سفارش مي‌گذاريد چگونه جنس را مي‌خريد؟ چگونه حمل مي‌كنيد، چگونه انبار مي‌كنيد، چگونه قیمت‌گذاری می‌کنید؟ چگونه بازاریابی می‌کنید؟ چه دلیلی به خریداران می‌دهید که جنس شما را بخرند؟ هزینه‌های جانبی بیزینس شما چقدر است؟ و…
– به مدت زمان وصول كالا در انبار و انبار مناسب براي دپوي كالاهاي خود دقت داشته باشيد. برخي از كالاها فصلي هستند، بعضي از كالاها فساد پذير هستند و بعضي ديگر مكان خاصي براي نگهداري نياز دارند كه ممكن است هزينه‌هاي شما را تحت تأثير قرار دهند در زمان تعيين استراتژي اين موارد را به دقت بررسي كنيد.
يكي از دوستان كه در زمينه واردات لوازم ورزشي زمستاني فعاليت مي‌كرد سفارشي را براي توليد كننده ارسال كرد و با توجه به اينكه سالياني بود كه در اين بازار فعاليت مي‌كرد، مشكل فروش و يا نحوه خريد نداشت به دليل خطاي استراتژيكي كه مرتكب گرديد و كمي سفارش دير ارسال شد و كارخانه نيز به دليل حجم بالاي سفارشات دريافت شده از ساير كشورها، به مدت 20 روز تأخير در ارسال كالاها داشت. در حقيقت كالاهايي كه بايد در مهر ماه سفارش گذاري مي‌شد و در آبان ماه بارگيري مي‌شد در اواخر آذرماه بارگيري و در دي ماه به گمرك رسيد، كالاها زماني به گمرك ايران رسيدند كه حجم زيادي از كالاهاي وارداتي براي فروش در بازار شب عيد در گمرك آمده بود و همين امر موجب تأخير دو ماهه در خروج كالاها از گمرك شد و كالاهايي كه مي‌بايست ابتداي دي ماه در بازار عرضه مي‌شد در نيمه دوم اسفند ماه وارد انبار شد و همين امر باعث شد كه امكان فروش آن تفريباً به صفر نزديك شود. متأسفانه صاحب كالا هيچگاه نتوانست اين ضايعه را جبران كند و تا مرز ورشکستگی پیش رفت.
بله اشتباه استراتژيكي در حد 20 روز باعث نابودی يك بيزينس چند ساله‌ی موفق گرديد.

2- شناسایی نیاز بازار:

شناسايي بازار كالاهايي كه قصد داريد وارد كنيد يكي از سخت‌ترين بخش‌هاي واردات است. شايد لازم باشد در اين قسمت وقت، پول و انرژي بگذاريد تا به نتايج بهتري برسيد.
بسياري از واردكنندگان مدت‌هاي زيادي را روي بررسي بازار يك كالا وقت مي گذارند.
يك قانون نانوشته ساده ولی مهم بين واردكنندگان متداول است. اگر مي‌خواهيد وارد كننده شويد ابتدا همان كالا را از بازار داخل به ميزان كمي بخريد و سعي كنيد با مبلغ سود اندك و يا حتي بدون سود بفروشيد. اگر موفق به انجام اين كار شديد آنگاه به واردات در ابعاد بزرگتر فكر كنيد.
اين تجربه بسيار مفيد است و وارد كنندگان موفق عموما براي بررسي بازار اين كار را انجام مي‌دهند.
يكي از دوستان كه تصميم به واردات قطعات خودرو داشت شروع به انجام فعاليت كرد و قطعات خودرو را از بازار چراغ برق مي‌خريد و با سود خيلي اندك و بدون سود به صورت تحويل درب مغازه‌هاي خرده فروشي عرضه مي‌كرد. در برخي مواقع حتي در بعضي از كالاها ضرر كوچكي هم مي‌داد اما پس از 6 ماه بازار بزرگي از خرده فروشان را شناخته بود، با كالاها آشنا شده بود و هر بار كه واردات انجام مي‌داد به سرعت كالاها را با سود خوبي مي‌فروخت.

3- واردات چه کالاهایی بهتر است؟

با كمي نگاه به آمارها مي‌توان دريافت كه واردات چه كالاهايي بهتر است.
شما می‌توانید برای بررسی آمار میزان واردات و صادرات صورت گرفته در سال‌های گذشته در کشور به سایت اتاق بازرگانی تهران مراجعه کنید.
اما اگر بخواهيم در يك جمله بگوييم واردات چه كالاهايي بهتر است اين جمله بسيار درخشان خواهد بود:
هر كالايي كه در آن مهارت كافي براي شناخت، ارزش گذاري و بازاريابي داريد و بازار نیز به آن نیاز داشته باشد.
اما هميشه مواد اوليه‌اي كه در داخل كشور توليد نمي‌شود به عنوان يك موضوع خوب و سودآور وارداتي مورد توجه قرار گرفته است.

 مراحل انجام واردات

شروع واردات: اگر برای اولین بار است می‌خواهید واردات انجام دهید، بهتر است با یک شرکت دیگر در این زمینه همکاری کنید. شرکت‌هایی هستند که امور واردات را برای شما انجام داده و دیگر نیازی نیست شما خود را درگیر مسائل مربوط به گمرک و ترخیص کنید. برای تست بازار و یا حتی واردات در ابعاد کوچک، این شرکت‌های کارگو می‌توانند گزینه مناسبی باشند. در غیر اینصورت شما باید پیش از هر اقدامی کارت بازرگانی دریافت کنید.
بررسي بازار وارداتي: مهمترین مسئله در واردات این است که شما بتوانید محصول خود را در داخل كشور به فروش برسانید. پیش از واردات، باید با استفاده از ابزارهای مختلف، با بازارهاي مختلف كالا در داخل كشور آشنا شويد به عنوان مثال توليدكنندگان اين نوع كالا در داخل را بشناسيد، در نمايشگاه‌ها به عنوان بازديد كننده شركت كنيد. بازارهاي داخلي را بررسي كنيد.
بررسي و يافتن تأمين كننده و يا توليد كننده كالا: براي اين كار شايد نقطه شروع جستجو در اينترنت باشد سايت‌هايي مانند alibaba.com بسيار كمك كننده هستند. اما با تمام اين احوال پيشنهاد ما اين است كه از نمايشگاه‌هاي جهاني كه در حوزه مورد نظر شما تشكيل مي‌شود بازديد كنيد. اين نمايشگاه‌ها بسيار مي‌توانند به شما در حوزه شناخت تأمين كنندگان كمك كنند.
نمايشگاه‌ها فرصت‌هاي خوبي را در اختيار بازديدكنندگان قرار مي‌دهند. در بازديدي كه از يكي از نمايشگاه‌هاي بزرگ در كشور چين داشتم در حاشيه نمايشگاه و در زمان صرف ناهار با يك فرد چيني گرم صحبت شدم. پس از صحبت‌هاي معمول، راجع به بيزينس از او پرسيدم. ايشان بسته‌اي كه همراه داشت را نشانم داد. در داخل بسته مقدار زيادي سيم و كابل برق و ارتباطي كامپيوتر بود. اذعان كرد كه توليدكننده سيم و كابل كامپيوتر است. راجع به قيمت‌ها از ايشان پرسيدم و پس از مقايسه با قيمت‌هايي كه از غرفه‌هاي داخل نمايشگاه متوجه شدم كالاهاي ايشان به مراتب با قيمت كمتر و كيفيت بالاتري عرضه مي‌شود. بدين ترتيب صحبت‌هاي معمولي با يك فرد بازديدكننده از نمايشگاه منجر به يك بيزينس موفق گرديد.
پروفورما(پیش‌فاکتور): پس از پیدا کردن تأمين كننده شما بايد از ايشان پروفرما يا پيش فاكتوري را دريافت كنيد كه حاوي اطلاعات كالا و قيمت و نحوه تحويل كالا و زمانبندي مربوطه است.
قرارداد وارداتي: پس از دريافت پروفورما از تأمين كننده، بايد با ايشان قرارداد امضا كنيد. بديهي است كه قراردادها هرچقدر بهتر، واضح‌تر و سليس‌تر باشد، امكان موفقيت يك بيزينس بالاتر مي‌رود. پيشنهاد ما اين است كه براي انعقاد قراردادهاي وارداتي حتماً از مشاورين مجرب و مورد اعتماد بهره بگيريد.
کسب مجوز از سازمان‌های مرتبط: براي هر كالايي مجوزها متفاوت است و ممكن است برای واردات به مجوز برخی نهادها همچون مجوز بهداشت، استاندارد، وزارت جهاد كشاورزي نیاز داشته باشید.
حمل و نقل كالا: اينكه كالا را چطور حمل مي‌كنيد اهميت بسياري در قيمت تمام شده كالاي شما دارد. استفاده از يك حمل كننده ارزان دليل بر بهتر بودن نيست بلكه بايد خدمات درست و مناسب با قيمت دقيق و متناسب دريافت كنيد.
امور گمرکی: پس از رسيدن كالا به گمرك، امور گمركي شروع مي‌شود كه این مرحله شامل تعیین ارزش گمرکی (به منظور تعیین مواردی همچون عوارض و تعرفه گمرکی) و اظهار کالا به گمرک همواره يكي از دغدغه‌هاي واردكنندگان است.
انتقال وجه: با توجه به قرارداد وارداتي انتقال وجه مي‌تواند قبل يا پس از حمل كالا صورت پذيرد، اما در هر حال با توجه به شرايط ويژه حاكم بر معاملات بين المللي كشور اين موضوع بسيار حاثز اهميت است.
پيشنهاد مي‌شود حتي الامكان از راهكارهاي بانكي براي كاهش ريسك انتقال وجه استفاده كنيد.

 واردات از چه كشورهايي مناسب تر است؟

در كشورما عمده واردات بر طبق آمار از كشورهاي چين و امارات متحده عربي (دوبي) انجام مي شود.
البته بسياري از كشورهاي دنيا از چين واردات انجام مي دهند و اين به دليل قيمت تمام شده پايين بسياري از كالاها در كشور چين است.
براي واردات كالاهاي لوكس باید به كشورهاي اروپايي مراجعه كرد.
براي واردات مواد اوليه شيميايي، علاوه بر چين، آلمان نيز مبدأ بسيار خوبي محسوب مي شود.
كشور تركيه براي واردات لباس و كيف و كفش و برخي اقلام لوازم خانگي مناسب است.

 انواع واردات

 واردات موقت

بسياري از صادركنندگان مواد اوليه خود را وارد مي‌كنند و پس از انجام تغييرات روي كالا و ايجاد ارزش افزوده آن را صادر مي‌كنند. براي اين كار مي‌توانند عمليات واردات موقت را انجام دهند و سپس نسبت به صادرات كالاهاي توليد شده اقدام كنند.
براي انجام واردات موقت، وارد كننده بايد تضامين لازم را به منظور تأمين حقوق و عوارض گمركي، ماليات و تعرفه كالاهايي كه قرار است به صورت موقت وارد شوند، نزد گمرك بسپارد و يا كليه حقوق و عوارض را بپردازد و سپس نسبت به صادرات كالاهاي ساخته شده اقدام كند و تضامين خود را آزاد كند و يا حقوق و عوارض و ماليات پرداختي را بازگرداند.

 واردات قطعي

كالاهايي كه قرار است داخل كشور مصرف شوند مي‌بايست به صورت واردات قطعي به گمرك وارد شوند و سپس كليه حقوق، عوارض، ماليات، تعرفه و … پرداخت شود و سپس به داخل كشور وارد شوند.
اين كالاها اجازه صادرات قطعي مجدد ندارند مگر اينكه ارزش افزوده‌اي روي آنها ايجاد شده باشند اما اجازه صادرات موقت دارند.

 نكات كليدي در واردات

واردات علاوه بر آنكه نياز به معلومات آكادميك دارد نيازمند تجربه نيز هست. واردات هر كالا و از هر كشور مباني متفاوتي دارد اما يك سري نكات كليدي در واردات است كه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود:
• واردات يك بيزينس تمام وقت است و بايد به صورت ادامه‌دار انجام شود. يك بار وارد كردن يك يا چند كالا و موفقيت در آن مي‌تواند پايه و اساس يك بيزينس بزرگ قرار گيرد. هميشه به واردات به عنوان يك كار ادامه‌دار نگاه كنيد.
• بررسي بازار پيش از انجام واردات بسيار اهميت دارد.
به زمان ورود كالا بسيار توجه كنيد. اينكه كالاهاي فصلي چه زماني وارد شوند از اهميت به سزايي برخوردار است.
كيفيت كالاهاي وارداتي خود را حفظ كنيد و به دليل كسب سود كوتاه مدت ارز كشور را به هدر ندهيد و همچنان بازار خود را در داخل حفظ كنيد.
• براي بررسي توليد كنندگان معتبر مي‌توانيد در نمايشگاه‌هاي مرتبط در كشور مبدأ شركت كنيد.
• هميشه مقداري كالا براي شرايط خاص در انبار داشته باشيد.
• جهت بيمه نمودن كالاهاي خود اقدام كنيد.
• از روش‌هاي بانكي براي پرداخت وجه استفاده كنيد تا ريسك كار شما كاهش يابد.
• قبل از انعقاد قرارداد نسبت به فرد فروشنده تحقيق و بررسي انجام دهيد.
• حتي الامكان در كشور مبدأ پايگاه ايجاد كنيد.
• هميشه نيم نگاهي به روش‌هاي انتقال وجه داشته باشيد.
• قبل از اقدام به واردات از كسب مجوزهاي لازم در كشور مبدأ توسط فروشنده و كشور ايران توسط خودتان اطمينان حاصل كنيد.
• كالاهاي رقيب را در بازار بررسي كنيد.
هميشه واردات را از مقدار كم شروع كنيد و سپس كار را گسترش دهيد.
• بيگدار به آب نزنيد.
• با نهادهاي حمايتي داخل از قبيل سازمان توسعه تجارت همكاري نزديكي داشته باشيد.

به اشتراک بگذارید