ممکن است شما نیز معتقد باشید، در حال حاضر پول در کارِ آزاد است و با مغازه زدن خیلی بهتر از کار اداری می‌شود پول درآورد! حقیقت این است که در حال حاضر در کشور رکود اقتصادی وجود دارد و این رکود منجر به این شده که بسیاری از بنگاه‌های بزرگ نتوانند نیروی جدید استخدام کنند و یا حقوق و دستمزد کمی به کارکنان خود می‌دهند. بنابراین بسیاری از افراد کار آزاد را به کار اداری ترجیح می‌دهند. یکی از ایده‌های پرطرفدار در حال حاضر مغازه‌ها هستند که در صورت برنامه‌ریزی و اجرای مناسب، می‌توانند پرسود باشند.

دو حالت وجود دارد، ممکن است شما در زمینه خاصی مهارت داشته باشید و اکنون می‌خواهید در همان زمینه مغازه بزنید و یا اینکه می‌خواهید مغازه‌ای بزنید که در آن مهارت ندارید. اگر می‌خواهید در زمینه‌ای که در آن مهارت ندارید مغازه بزنید، به شدت توصیه می‌شود یا خودتان پیش از تاسیس مغازه برای مدتی در مغازه دیگری کار کنید تا به اصطلاح چم و خم کار دستتان بیاید و لینک‌ها و ارتباطات مورد نظر خود را پیدا کنید و یا اینکه با کسی شریک شوید که او در این زمینه تجربه و مهارت داشته باشد.

انواع مغازه‌داری

به طور کلی شما در مغازه‌ یا باید خدمات ارائه دهید (مثل آرایشگاه، صافکاری و…) یا کالا بفروشید (مثل سوپر مارکت، خرازی، بوتیک و…) و یا ترکیبی از ارائه خدمات و فروش کالا را داشته باشید (مثل گلفروشی، خدمات کامپیوتری و… که هم کالا می‌فروشند و هم خدمت ارائه می‌دهند). هر چقدر نوع بیزینس شما خدماتی‌تر باشد، نیاز به مهارت بیشتری خواهید داشت و هرچقدر مهارت شما بیشتر باشد درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال اگر آرایشگر خوبی باشید با تبلیغات دهان به دهان به سرعت شناخته خواهید شد و برند شما به خوبی شکل خواهد گرفت؛ برعکس هرچقدر بیزینس شما کمتر خدماتی باشد و صرفا مربوط به فروش کالا باشد نیاز به مهارت شما کمتر خواهد بود. برای مثال اگر شما سوپرمارکت داشته باشید صرفا وظیفه فروش دارید و به جز مهارت فروشندگی، مهارت خاص دیگری نیاز نخواهید داشت. پس اگر میخواهید مغازه بزنید ولی در خدمات خاصی مهارت ندارید بهتر است به سراغ مغازه‌ی فروش کالا بروید.

چه چیزی بفروشیم؟

برخی محصولات با پیشرفت تکنولوژی یا تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی مشتری قبلی را نخواهند داشت. مثلا آژانس‌ها را در نظر بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور سایت‌ها و برنامه‌هایی مثل اسنپ و تپسی و کارپینو و… آژانس‌ها سهم بازار زیادی را از دست دادند. یا با رکود مسکن، معاملات مسکن به طرز چشمگیری کاهش یافت و متعاقبا درامد مشاورین املاک کمتر از قبل شد. بنابراین این که چه مغازه‌ای بزنید که بتوانید در شرایط مختلف روند سوددهی خود را حفظ کنید بسیار مهم است. پیش از تصمیمگیری راجع به زمینه فعالیت مغازه، دسته‌بندی‌های زیر را مطالعه کنید:

محصولات ضروری:

اگر می‌خواهید محصولی بفروشید که همیشه و در هر شرایطی فروش داشته باشید باید به سراغ کالاهای ضروری بروید. به عنوان نمونه یک میوه‌فروشی را در نظر بگیرید. در هر شرایط اقتصادی و سیاسی مردم به سیب‌زمینی، پیاز، پرتقال و… نیاز دارند. فرقی ندارد تکنولوژی چقدر پیشرفت کرده باشد، همچنان مردم به سیب‌زمینی و پیاز نیاز دارند. کالاهای اساسی و ضروری همیشه تقاضا دارند، بنابراین در کشور ایران که نااطمینانی در فضای کسب و کار وجود دارد، این کالاها می‌توانند ریسک کمتری داشته باشند.  محصولاتی که مرتبط با خورد و خوراک و خدمات درمانی باشند عمدتا در این دسته قرار می‌گیرند.

محصولات لاکچری:

بله با کاهش قدرت اقتصادی مردم فروش کالاهای لاکچری کمتر خواهد شد اما پدیده‌‌ی فاصله طبقاتی همیشه در هر جامعه‌ای وجود دارد. در هر شرایطی افرادی هستند که از نظر مالی نسبت به مردم عادی برتری ویژه‌ای دارند و این برتری را تنها با در اختیار داشتن محصولات لاکچری می‌توانند به نمایش بگذارند. یکی دیگر از مواردی که در مورد کالاهای لاکچری وجود دارد، حاشیه سود بسیار بالای آن‌هاست. هرچند برای موفقیت در این بازار باید برند فروشگاه خود را تقویت کنید و برای این کار نیازمند هزینه بالا برای تبلیغات و یا اجاره هستید.

کالاهای تندمصرف (FMCG):

کالاهای تندمصرف کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند. مثلا رب گوجه، آبمیوه، مایع ظرفشویی، محصولات رستوران‌ها و فست‌فودها و مواردی از این قبیل کالای تندمصرف محسوب می‌شوند. نکته قابل توجه این است که معمولا حاشیه سود این محصولات پایینتر است اما با توجه به اینکه همیشه برایشان مشتری وجود دارد و تعداد زیادی از آن‌ها فروخته می‌شود، می‌توانند در مجموع سود خوبی نصیب شما بکنند. اگر اولین تجربه مغازه‌داری شماست، می‌توانید با فروش این محصولات کار خود را آغاز کنید. به صورت کلی فروش این محصولات برای افرادی که مهارت خاصی در مغازه‌داری ندارند توصیه می‌شود با این شرط که تقاضا برای این محصولات در بازار محلی آن‌ها وجود داشته باشد و بازار این محصولات در آن محله اشباع نشده باشد. ( حتما بخوانید: چند ایده برای مغازه زدن)

کدام مغازه پرسودتر است؟

حقیقت این است که مغازه با هر زمینه کاری می‌تواند پرسود باشد اگر تقاضا برای محصول شما وجود داشته باشد. بنابراین نمی‌توان گفت مثلا بستنی‌فروشی سود زیاد و خیاطی سود کمتری دارد. ممکن است شما بستنی‌فروشی بزنید که زیان‌ده و یا خیاطی بزنید که بسیار پرسود باشد. اگر می‌خواهید مغازه پرسودی داشته باشید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در ادامه مواردی که می‌توانند سود مغازه شما را تضمین کنند شرح داده شده‌اند:

  • جزو اولین‌ها باشید:

همیشه سعی کنید در آغاز موج باشید و پیش از بالا گرفتن موج، آن را پیش‌بینی کنید. اگر شما بتوانید زمان و مکان بالا گرفتن موج را پیش‌بینی کنید، می‌توانید بر آن سوار شوید. بازارهای در حال رشد را شناسایی کنید و سعی کنید وارد آن‌ها شوید. وارد بازارهایی که در حال افول هستند نشوید.

مثال: چندی پیش در تهران نوتلابارها به سرعت رشد کردند. این مغازه‌ها فعالیتی شبیه به بستنی فروشی با منوی خاص خودشان دارند که محصولاتشان را با استفاده از شکلات نوتلا تهیه می‌کنند. در این میان افرادی که پیش از بقیه نوتلابار تاسیس کردند، توانستند سود خوبی داشته باشند اما برخی مغازه‌ها در پایان موج به آن پیوستند که بسیاری از آن‌ها به دلیل زیان‌ده بودن تغییر کاربری دادند. به عنوان نمونه دیگر، در حال حاضر نیز بازار حیوانات خانگی و محصولات مرتبط (مثل غذای حیوانات) در حال رشد است. افرادی که پیشروان این بازار باشند (در مناطقی که به آن نیاز وجود دارد) و بتوانند برند خود را تقویت کند، با رشد بازار سود بیشتری خواهند داشت.

  • میزان تقاضا و پاسخ به آن در چه حد است؟

فرض کنید در یک محله با جمعیت هزار نفر یک نانوایی وجود دارد و در محله دیگر با هزار نفر جمعیت سه نانوانی وجود دارد. قاعدتا تاسیس نانوایی در محله اول به مراتب بهتر از محله دوم است. اگر می‌خواهید مغازه بزنید حتما پیش از آن بررسی کنید اولا تقاضا برای محصولی که می‌فروشید وجود دارد؟ (مردم چند وقت یکبار به محصولات شما نیاز دارند؟) دوما در حال حاضر چند مغازه در آن محله فعالیت می‌کنند؟( برای تقاضای مردم پاسخی وجود دارد یا شما می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید؟)

شما میتوانید با شمارش تعداد خیابان‌های فرعی و اصلی، تخمینی از تعداد مردم و میزان تقاضا در هر محله و با شمارش تعداد مغازه‌های مرتبط با محصول مورد نظر، تخمینی از میزان پاسخ به هر نیاز به دست آورید.

  • نسبت درامد به هزینه شما چقدر خواهد بود؟

پیش از هر اقدامی باید تخمین مناسبی از میزان فروش خود داشته باشید. این تخمین باید شامل بهترین حالت، حالت واقع‌بینانه و حالت بدبینانه باشد. شما با این کار ریسک‌های موجود در کار را شناسایی می‌کنید و حداقل میزان فروشتان برای اینکه زیان ندهید (نقطه سر به سر) تعیین می‌گردد. دقت کنید هیچ کسب و کاری بدون ریسک نیست، اما هرچه میزان ریسک شما کمتر باشد بهتر است.

نکات لازم برای تاسیس مغازه:

استراتژی تمایز:

 در صورتی که بتوانید یک نیاز خاص مردم که پاسخی به آن داده نشده را پیدا کنید و فروشگاهی متفاوت با فروشگاه‌های قبلی بزنید مزیت رقابتی خواهید داشت. برای مثال در حال حاضر در تهران چند مغازه وجود دارند که مجسمه شما را در ابعاد کوچکتر به شما می‌فروشند. شما به مغازه ایشان می‌روید، از زوایای مختلف از شما عکس گرفته می‌شود و نهایتا مجسمه‌ای که بسیار به شما شباهت دارد به شما تحویل داده می‌شود. این کار یک کار متمایز بود، بنابراین استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

اخذ نمایندگی:

شما می‌توانید با خرید امتیاز نمایندگی یک شرکت یا فروشگاه یا رستوران معتبر، برند خود را تضمین نموده و نیازی به جایگاه‌سازی برای برند خود نداشته باشید. این کار خصوصا در شهرهای کوچکتر می‌تواند یک مزیت رقابتی محسوب گردد.

مزیت رقابتی:

 باید سعی کنید محصولی که می‌فروشید نسبت به سایر رقبایتان مزیتی داشته باشید. برای مثال اگر پرده می‌فروشید خدمات نصب آن را نیز انجام دهید. یا اگر فست‌فود دارید، به خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند یک فرفره یا بادکنک به صورت اشانتیون بدهید. اگر تهیه غذا دارید، سعی کنید برای مثال سرعت ارسال غذا را زیاد کنید، اگر بوتیک دارید، به مشتریان خود احترام بگذارید. باید برای کسب مزیت رقابتی استراتژی تدوین کنید، این کار به شدت در فروش شما و ایجاد سهم بازار بیشتر برای شما موثر خواهد بود.

اندازه مغازه:

حتما به تناسب متراژ مغازه، بر مغازه و کاربری آن توجه کنید. اگر پول کمتری برای رهن مغازه دارید، به سراغ مغازه‌های کوچکتر بروید. برخی کسب‌ و کارها مثل کافه به هیچ عنوان (مگر در شرایط خاص با حضور مشتریان خاص)  نمی‌توانند در مغازه‌های کوچک راه‌اندازی شوند و بسیاری از کافه‌ها با این اشتباه دچار زیان شده‌اند. برعکس برخی کسب و کارها نیاز به جای کوچکتری دارند و اجاره فضای بیش از حد، برای شما هزینه اضافی به بار خواهد آورد.

خلاقیت به خرج دهید:

تا جایی که می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. مثلا اگر قرار است مشتریانتان در صف بایستند می‌توانید برای آن‌ها یک بازی طراحی کنید تا زمانی که در صف حاضرند نیز سرگرم شوند. یا می‌توانید بسته‌بندی‌های خود را به صورت خلاقانه انجام دهید تا مشتریانتان حس بهتری نسبت به شما داشته باشند. باشگاه مشتریان تشکیل دهید و برای افرادی که از شما زیاد خرید می‌کنند، امتیاز قائل شوید تا آن‌ها را به برند فروشگاهتان وفادار کنید. موارد زیادی از این قبیل وجود دارند که می‌توانید به آنها فکر کنید؛ همچنین می‌توانید در این زمینه مطالعه کنید تا با بررسی فروشگاه‌های موفق، از آن‌ها ایده بگیرید.

فروشگاه اینترنتی:

فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌های گذشته در ایران و خارج کشور رشد صعودی داشته‌اند. برای تاسیس فروشگاه حتما نباید یک مغازه اجاره کنید، بلکه می‌توانید فروشگاه اینترنتی راه بیندازید. هرچند این کار نیازمند دانش مخصوص به خود و سرمایه مشخصی برای تبلیغات است اما می‌تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید یک مغازه بزنید، به صورت اینترنتی هم فعالیتتان را پوشش دهید. برای مثال پیج اینستاگرام فروشگاهتان را ایجاد کنید و محصولاتتان را در این پیج به نمایش گذاشته و به فروش برسانید.

خدمات فکر زمستون در حوزه انواع مغازه و فروشگاه:

در صورتی که می‌خواهید مغازه‌ای تاسیس کنید ولی نیاز به تحقیقات بازار دارید و یا با چالش‌هایی در زمینه مدل کسب و کار خود مواجه هستید و می‌خواهید مدل کسب و کارتان را بهینه کنید، می‌توانید با مراجعه به قسمت خدمات فکر زمستون(اینجا کلیک کنید) با خدمات تیم فکرزمستون برای انواع مغازه و فروشگاه آشنا شوید.

لیست انواع مغازه‌ها

در ادامه لیستی از انواه مغازه ها که در کشور وجود دارند به عنوان نمونه ارائه شده‌اند. در صورتی که ایده دیگری به ذهنتان میرسد میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید.

ابزار فروشیخیاطیفستفودلوازم عروسی، تولد
اسباب‌بازی فروشیداروخانهقنادیلوازم کمک آموزشی و نقاشی
لوازم الکتریکیدخانیاتکاشی ، سرامیکلوازم ورزشی
ایده خدمات کودکاندرب و پنجرهکافهلوستر فروشی
آبمیوه و بستنیدکوراسیون داخلیکافی نتماهی فروشی
آتلیهرستورانکامپیوتر و لوازم جانبیمشاورین املاک
آرایشگاه زنانهرینگ و لاستیک و تیونینگ ماشینکتابفروشیمکمل ورزشی
آرایشگاه مردانهساعت و لوازم جانبیکفشموتوریسکلت و لوازم جانبی
آژانسسفره خانهکلیدسازیمیز و مبل و صندلی
بوتیک لباسسمساریگلفروشیمیوه فروشی
پارچه‌فروشیسوپر مارکتگوشی و لوازم جانبینقره جات و زیورآلات
پت شاپسیسمونیگیم نتنمایشگاه ماشین
پرده‌سراشکلات و قهوهلوازم اداری
پروتئینی ( گوشت و مرغ)شیشه بریلوازم آرایشی و بهداشتی
پلاسکوفروشیصنایع دستیلوازم آکواریوم
پیک موتوریصوتی تصویریلوازم تحریر
تاسیسات و تهویه مطبوعطلافروشیلوازم تزئینی
تعمیر ماشین(صافکاری، مکانیکی، تعویض روغنی و…)ظروف یکبار مصرفلوازم خانگی
خرازیفرش ماشینی و دستیلوازم خواب
خشکشوییفروش انواع نان ( سنتی یا جدید)لوازم سفر

نظرات شما برای ما ارزشمند است. تجارب خود را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید!

5 دیدگاه ها

  1. محمدرضا

    الان پول تو سوپرمارکت بزرگه…. الکی قیمتارو میبری بالا بع میزنی بیست درصد تخفیف… نصف اینایی که تخفیف زیاد میدن به سفارش خود کارخونه میگن قیمتو بالا بزن الکی که من پایینتر بفروشم سود کنم….
    اینجوری هم مردم میخرن و خوشحالن که چقدر سود کردن…. بقالیای کوچیکم دونه دونه جمع میکنن میرن مشتریات زیاد میشن

    23
    16
    پاسخ دادن
    • محمدرضا

      سلام.
      شاید این نوع نگاه به کار در درازمدت جوابگو نباشه. چون شاید بشه چند بار قیمتها رو بدون ضابطه بالا برد و تخفیف داد ولی کم کم مشتری متوجه اختلاف قیمت میشه و اعتمادش به اون مجموعه یا کلا اون تیپ کار از دست میره و ترجیح میده از فروشگاه کوچیکتر خرید کنه.
      من فکر میکنم اگه به هر شغلی به عنوان یک بیزنس با خصوصیات خاص خودش نگاه کنیم و اونها رو رعایت کنیم میتونیم موفق باشیم و نیاز به تمهیدات میانبر یا کوتاه مدت نیست.

      10
      3
      پاسخ دادن
  2. یه کام دو کام

    فقط شیکم! ایرانی جماعت از هر چی بزنه از شیکمش نمیزنه….
    فستفود کافه رستوران
    اینم بگم باید کاربلد باشی وگرنه سر ماه باید جمعش کنی

    21
    3
    پاسخ دادن
  3. اخرین گلادیاتور

    کسب و کارا اینترنتی فروش مغازه هارو کم کرده
    همش هم دارن پاساژ جدید میسازن
    من نمیدونم چرا انقد اجاره مغازه ها تو این کسادی زیاده؟؟؟؟
    کل فروش باید بدی اجاره

    23
    3
    پاسخ دادن

ثبت یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید