شغل هر کس قسمتی از زندگی و هویت اوست. شما مجبورید روزانه چندین ساعت از وقت خود را در محیط کاری به سر ببرید، حتی شاید بیشتر از زمانی که در خانه هستید! علاوه بر این درامد شما وابسته به شغلتان است، پس حقیقت این است که شغل‌تان روی کیفیت زندگی شما تاثیر بسزایی دارد!

بهتر است بدانید مهارت‌ها و نکاتی وجود دارند که با علم به آن‌ها می‌توانید شغل عالی انتخاب کنید. حتما افراد مستعد و با دانشی را دیده‌اید که هیچ‌گاه از نظر شغلی به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند و یا برعکس افرادی که دارای دانش فوق‌العاده‌ای نیستند ولی پست‌های شغلی مناسب و عالی در اختیار دارند. گروه دوم مهارت‌های یافتن شغل را آموخته‌اند و گروه اول این مهارت‌ها را کسب نکرده‌اند. (اگر ذهنتان به این سمت رفت که خیلی افراد بدون صلاحیت و بواسطه یک آشنا کار پیدا می‌کنند باید بگوییم بله حق با شماست، ولی مخاطب این مقاله کسانی است که این چنین امکاناتی را در اختیار ندارند)

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه برخی مهارت‌ها و نکاتی که به شما در یافتن شغل مناسب کمک می‌کنند، توضیح دهیم.

مرحله اول: پیدا کردن شغل:

نکته 1: بدانید به دنبال چه هستید:

اگر دشمن‌تان و خودتان را به خوبی می‌شناسید از 100 نبرد هم نترسید. (سان تزو)

قبل از این‌که برای استخدام شدن اقدام کنید دو چیز را به خوبی مشخص کنید:

  • دقیقا دنبال چه نوع شغلی هستید؟
  • چه مهارت‌ها و تجاربی در اختیار دارید؟

 مشخص کنید به دنبال چه نوع شغلی هستید. نیازی نیست دنبال شغل عالی‌ترین و ایده‌آلترین باشید اما مشخص کنید چه شغلی می‌تواند برایتان جذاب باشد. پس از آن با خود صادق باشید و مهارت‌ها و تجاربتان را شناسایی کنید. در نهایت باید به دنبال شغلی باشید که علاوه بر تطابق با خواسته‌ها و مهارت‌هایتان حقوق مناسبی نیز به شما پرداخت کنند. به نمودار مقابل دقت کنید.

اگر مهارت خاصی دارید که چه بهتر، اگر نه سعی کنید در رشته خودتان مهارت‌های لازم را کسب کنید. همین امروز روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید تا در آینده نتیجه‌اش را ببینید!

نکته 2: یک برند شخصی بسازید

کلمه برند را زیاد شنیده‌اید و حتما از اهمیت آن باخبر هستید. برند تنها برای شرکت‌ها و محصولات نیست. برای افراد نیز تعریف می‌شود. فرض کنید فرد استخدام‌کننده، نام شما را در لینکدین جستجو می‌کند و وارد پروفایل شما می‌شود. اگر با یک پروفایل حرفه‌ای مواجه شود، در ذهنش شما یک فرد حرفه‌ای تعریف می‌شوید. اما اگر با یک پروفایل بی‌سر‌وسامان مواجه شود هر چقدر هم که شخصیت کاری حرفه‌ای داشته باشید نتوانستید او را پرزنت کنید. سعی کنید رزومه خود را حرفه‌ای کنید، حرفه‌ای لباس بپوشید، در شبکه‌های اجتماعی مرتبط مثل لینکدین پروفایل قوی داشته باشید، شبکه ارتباطی کاری خود را قوی کنید، حتی اگر می‌توانید در شبکه‌هایی مثل آپارات فیلم آپلود کنید و به هر شکلی ردپای مثبتی از خودتان در دنیای حقیقی و مجازی به جای بگذارید.

نکته 3: شبکه‌های مناسب کاریابی را پیدا کنید

راه‌های زیادی برای پیدا کردن شغل است. به یک راه بسنده نکنید. سعی کنید از روش‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه برخی از پایگاه‌های اصلی برای یافتن شغل را به شما معرفی می‌کنیم:

  • روزنامه همشهری: یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها که هنوز جواب می‌دهد. صفحه نیازمندی‌های همشهری پر از آگهی شغلی است. حتی اگر حوصله ندارید روزنامه همشهری را بخرید، می‌توانید از وبسایت راهنما این آگهی‌ها را بیابید.
  • جاب ویژن: یکی از وبسایت‌های مناسب کاریابی است. شما رزومه خود را در این وبسایت بارگذاری می‌کنید و این وبسایت پیشنهادهای شغلی که با وضعیت کاری شما تطابق دارد را نشانتان می‌دهد. این وبسایت همچنین قابلیت‌های مختلف دیگری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
  • ایران تلنت: ایران تلنت نیز یکی از پایگاه‌های کاریابی محبوب در ایران است. مشابه جاب‌ویژن این وبسایت شبکه‌ای برای ارتباط کارجویان و کارفرمایان است. جاب‌ویژن و ایران تلنت تا حدودی به هم شباهت دارند ولی هر کدام امکانات متفاوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • لینکدین: لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر شغل و حرفه است که از دو نظر می‌تواند برای شما مفید باشد. اولا برند کاری شما قوی خواهد شد و کارفرمایان می‌توانند با جستجو پروفایل شما را پیدا کرده و برای استخدام به سراغ شما بیایند، دوما لینکدین دارای یک بخش مجزا برای یافتن شغل است که با تطبیق مهارت‌های شما با شغل‌های موجود، پیشنهادهای شغلی را به شما نشان می‌دهد.
  • کانال‌های تلگرامی: بسیاری از رشته‌ها یک کانال یا گروه تلگرامی مربوط به خود دارند که فقط آگهی‌های مربوط به آن رشته را نشر می‌دهند. این گروه‌ها را پیدا کنید تا مستقیما آ‌گهی‌های رشته تحصیلی‌تان را مشاهده کنید.
  • ایران استخدام، ای استخدام: این دو پایگاه اینترنتی نیز از طریق وبسایت و کانال تلگرامی آگهی‌های استخدامی جدید را به کاربران نشان‌ می‌دهند.

نکته 4: از بهینه بودن رزومه خود مطمئن باشید

دقت کنید هر شرکتی که درخواست استخدام نیروی انسانی دارد ممکن است صدها و یا حتی چند هزار رزومه دریافت کند. متخصصین منابع انسانی عمدتا در دو مرحله رزومه‌ها را فیلتر می‌کنند. از بین رزومه‌های ارسالی در مرحله اول به طور میانگین با 6 ثانیه نگاه به هر رزومه از بین آن‌ها بسیاری از رزومه‌های غیرمرتبط را حذف می‌کنند تا در مرحله دوم از میان رزومه‌های باقی‌مانده چند نفر را به مصاحبه دعوت کنند. بنابراین در مرحله اول 6 ثانیه زمان دارید تا طرف مقابل را متقاعد کنید که سابقه کاری، درسی و شخصیتی شما مرتبط و مناسب است. اطلاعات اضافی را پاک کنید، اطلاعاتی که فکر می‌کنید برای استخدام شما مناسب است بولد کرده و جایی بگذارید که به راحتی دیده شوند. رزومه شما نباید شلوغ باشد و در عین حال باید شامل همه اطلاعات مهم شما برای آن شغل باشد. اگر وقت دارید برای هر سازمان یا موقعیت شغلی رزومه مخصوص آن را تهیه نمایید. حداقل 3 رزومه مختلف داشته باشید و برای هر شغل رزومه مناسب‌تر را ارسال نمایید.

مقاله پیشنهادی: 33 رفتار اقتصادی ساده و کاربردی

مرحله دوم: مصاحبه:

اگر مراحل اول را به خوبی طی کرده باشید، مرحله بعدی شرکت در مصاحبه کاری است. شما یک شانس دارید تا از میان همه شرکت‌کنندگان در مصاحبه خودتان را نشان دهید. نکات زیر در هنگام شرکت در مصاحبه کاری به شما کمک خواهند کرد:

نکته 5: از نظر ذهنی آماده گفتگو با مصاحبه‌گر باشید:

شخصی که با شما مصاحبه می‌کند شما را نمی‌شناسد و سعی دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ویژگی‌های شما آشنا شود. کاری که شما باید انجام دهید این است که خودتان را خوب نشان دهید. همیشه با این دید به سوالات فرد مقابل نگاه کنید که مصاحبه‌گر هدفش از طرح این سوال چیست؟ پاسخی را به او بدهید که می‌خواهد بشنود. او می‌خواهد بداند آیا شما فردی متخصص، با دانش و مهارت زیاد و مسئولیت‌پذیر هستید یا خیر؟ برای این‌که این مورد را متوجه شود از شما سوال می‌پرسد تا این موارد را متوجه شود. پس در هر مرحله فکر کنید چه پاسخی باعث می‌شود برای مثال شما مسئولیت‌پذیر باشید؟ لازم نیست پاسخ دروغ به سوالات بدهید، فقط سعی کنید آن‌چه حقیقت دارد را به خوبی پرزنت کنید.

همیشه با استراتژی وارد جلسه مصاحبه شوید. طوری حرف بزنید که مشخص باشد اعتماد بنفس دارید اما مغرور نیستید، شخصیت قوی دارید اما در عین حال فرد نجیبی هستید، صداقت دارید و همیشه ادب را رعایت می‌کنید. سعی کنید مصاحبه‌گر این موارد را در کلام شما احساس کند تا به شما به عنوان یک نیروی کاری اعتماد کند. هر چه بیشتر این موارد را تمرین کنید موفق‌تر خواهید بود. صدای خود را ضبط کنید و از دید یک مصاحبه‌گر به آن گوش کنید. با چند بار تکرار در این کار پیشرفت بسیار زیادی خواهید داشت.

نکته 6: برای سوالات متداول مصاحبه‌ها آماده باشید

هنگامی که شما به مصاحبه می‌روید عمدتا دو سری سوال از شما پرسیده می‌شود. سوالات عمومی و سوالات تخصصی. احتمالا سوالات عمومی نزدیک به هم هستند پس شما قبل از هر مصاحبه‌ای پاسخ مناسب برای جواب به این سوال‌ها را تمرین کنید و در مصاحبه آن‌ها را تکرار کنید. مثلا یکی از سوالات نه چندان محبوب در مصاحبه ها این است: بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟ در یک لحظه که به این سوال فکر می‌کنید شاید جواب خیلی مرتبط و زیبایی نتوانید به آن بدهید، پس سعی کنید پاسخ مناسب برای این قبیل سوالات از پیش آماده کنید. یک استراتژی خوب برای پاسخ به این سوال این است: شما یک نقطه ضعف از خودتان را می‌گویید که به نظر مرتبط با شغل می‌رسد ولی در حقیقت ارتباطی ندارد! در این حالت شما هم صادقانه پاسخ سوال را داده‌اید و هم نقطه ضعف‌تان آسیبی به فرایند استخدام‌تان نمی‌رساند. برخی دیگر از این سوالات مطابق ذیل هستند:

  • ممکن است کمی در مورد خودتان توضیح دهید؟
  • نقاط قوت شما چه مواردی هستند؟
  • خودتان را تا 5 سال آینده کجا می‌بینید؟
  • تاکنون در شرایط پیچیده کاری قرار گرفته‌اید؟ چگونه این چالش را مدیریت کردید؟
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  • اگر به شما بگویند نیاز است در شغل‌تان فعالیت‌های جدید یاد بگیرید و کارهای جدید انجام دهید چگونه واکنش نشان می‌دهید؟
  • چه چیزی از شرکت ما برای شما جالب است؟
  • و…

نکته 7: کمی درباره زبان بدن بدانید

دانش در مورد زبان بدن می‌تواند در جلسه مصاحبه به شما کمک کند. بهتر است بتوانید سیگنال‌هایی که از بدن مصاحبه‌کننده صادر می‌شود را شناسایی کنید و خودتان نیز سیگنال‌های مثبت ارسال نمایید. در هنگام ورود با لبخند ملایمی وارد شوید و مکالمه را با کلمات مثبت شروع کنید. برخورد اول بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری فرد مصاحبه‌کننده می‌گذارد. مهم‌تر از همه این است که سعی کنید مضطرب به نظر نرسید (حتی اگر واقعا مضطرب هستید) برای مثال به صورت‌تان دست نزنید یا پاهایتان را از روی بی‌قراری تکان ندهید. آرام و با متانت بنشینید، قوز نکنید و خیلی صاف هم نشینید. به طور کلی سعی کنید راحت و در عین حال حرفه‌ای به نظر برسید.

سایر نکاتی که باید به آن توجه کنید:

  • سعی کنید تا جای ممکن مرتب و خوش‌تیپ باشید. شاید برایتان جالب باشد بدانید در یک تحقیق نشان داده شد افراد خوش‌تیپ و مرتب نسبت به سایر افراد نمره‌های بهتری کسب کرده‌اند و درامد بیشتری دارند (برگرفته از کتاب علم نفوذ در دیگران کوین هوگان). همیشه سعی کنید تا جای ممکن (حداقل در جلسه مصاحبه شغلی) خوش‌تیپ و مرتب باشید و تیپ‌تان را متناسب با سمت شغلی انتخاب کنید.
  • حتما قبل از جلسه مصاحبه در مورد فعالیت شرکت و ادبیات جایگاه شغلی مورد نظر به خوبی تحقیق کنید تا در روز جلسه مصاحبه بتوانید مصاحبه‌گر را پرزنت کنید.
  • اگر دوست دارید در مورد مذاکرات بر سر حقوق و دستمزد اطلاعات داشته باشید توصیه می‌کنم مقاله مذاکره مالی (کلیک کنید) را مطالعه نمایید.
  • اگر در حال حاضر در شرکتی مشغول به کار هستید و می‌خواهید یک شغل جدید پیدا کنید، هنگام خروج از شرکت کنونی پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. با ارتباط خوب و رفتار حرفه‌ای از شرکت خارج شوید.
به اشتراک بگذارید